Monday, March 26, 2012

Tuntutan DongZong Yang Sebenar maksud tersirat

Tak ramai yang baca apa sebenarnya tuntutan ZongDong , eh, DongZong melalui perhimpunan Ahad lepas. Jom kita baca -

1 - Perhimpunan ini menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya menarik balik penempatan semua guru yang tidak berkelayakan Bahasa Cina termasuk guru-guru Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris yang ditempatkan ke Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) pada awal sesi persekolahan tahun ini. Perhimpunan ini juga menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia menempatkan semula guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina ke Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) yang dipindahkan sebelum ini.

2 - Perhimpunan ini menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya mengadakan program latihan kerja khas untuk guru-guru yang berkelayakan Bahasa Cina yang telah mengajar mata pelajaran Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) sekurang-kurangnnya tiga tahun agar mereka memiliki kelayakan profesion mengajar mata pelajaran Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris.

3 - Perhimpunan ini menggesa Kementerian Pelajaran Malaysia supaya memulihkan sistem latihan perguruan yang menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar utama bagi Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina), dan menubuhkan bahagian latihan perguruan yang khusus untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina serta mewujudkan satu pelan latihan perguruan yang lebih sempurna dengan menetapkan kepujian mata pelajaran Bahasa Cina di peringkat SPM untuk melahirkan guru-guru yang memenuhi keperluan Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina).

4 - Perhimpunan ini menggesa kerajaan supaya mengkaji semula Akta Pendidikan dan melaksanakan dasar pendidikan pelbagai aliran sekolah dengan bahasa pengantar masing-masing untuk menjamin semua aliran sekolah yang sedia ada dengan memberi kedudukan dan layanan yang sama rata kepada setiap aliran sekolah.

Dari satD

Siapa kata ia hanya isu kekurangan guru berbahasa cina saja ! Itu cuma isu ranting jer. Cuba fikir dengan logik, cukup kuatkah alasan kekurangan guru itu sehingga boleh mencetuskan kemarahan yang meluap2 sepertimana yang kita saksikan baru ni ? MESTI ADA BENDA LAIN ..... itu cuma alasan jer.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, masalah kekurangan guru itu pihak ZongDong sendiri boleh atasi dengan kerjasam Kementerian melalui pengaruh pengetua sekolah.

Senang cerita beginilah ..... Sebenarnya apa yang menjadi asas perjuangan DongZong dan spesis yang diwakilinya adalah untuk menjadikan Bahasa Cina sebagai SATU LAGI BAHASA KEBANGSAAN yang diiktiraf ! Hanya dengan cara itu saja sekolah cina dan bahasa cina TERJAMIN dinegara ini.

Mereka mahu SAMA TARAF KAN Bahasa Malaysia dan Bahasa Cina. 

Selain dari tuntutan secara direct begitu, satu lagi cara mereka adalah dengan buat tak tahu / memperlekehkan akan perlunya mereka belajar Bahasa Malaysia. Sikit pun mereka tak heran kalau ada dari kalangan mereka yang langsung tidak tahu berbahasa Kebangsaan ! Malah kita pula yang akan dimarahi kalau mereka ini kita tegur.

Satu kelebihan orang cina, mereka akan tolak tepi perbezaan politik demi memperjuangkan bahasa cina. Sementara orang Melayu pula, APAPUN termasuk Bahasa akan mereka gadaikan demi kuasa politik !

Jika ini berterusan , bayangkanlah apa yang akan berlaku kelak .......

No comments: