Saturday, March 24, 2012

LIM KIT SIANG

Setiap kali bila aku terbaca artikel macam ni hati aku jadi panas...
 
Terlalu sabar kita yang bergelar kaum MELAYU ini sehingga bangsa-bangsa yang tak tahu mengenang budi ni selalu meperkotak-katikan kita.
 
Buat kaum-kaum ini amaran ingin aku laungkan.........................
 
JANGAN TERLALU MENCABAR KESABARAN.........SEJARAH YANG BERLAKU DI INDONESIA TIDAK MUSTAHIL BERLAKU DISINI....JANGAN BERMAIN DENGAN API PERKAUMAN KELAK TERBAKAR DIRI SENDIRI...............................
 
sumber dari http://theflyingkick.blogspot.com/
 

Kalau dah jenis pembohong, maka pembohonglah juga dalam setiap tutur katanya. Walaupun Kit Siang telah disekolahkan di Kamunting kerana pembabitannya dalam gerakan mengucar-ngacirkan Malaysia dengan perjuangan menyamaratakan Melayu-Bumiputera dengan kaum pendatang, dia tetap tidak mahu mengakui yang dia terlibat dengan kekecohan yang kemuncaknya adalah 13 Mei 1969.

Sebaliknya, Kit Siang menyatakan bahawa semasa kejadian, dia berada di Melaka (RUJUK SINI). Namun Kit Siang tidak pula bercerita bagaimana kempen-kempen, rapat-rapat umum, ceramah-ceramah serta hasutan-hasutan yang dijalankan oleh DAP sebaik-baik sahaja PAP disingkirkan dari Malaysia.

Hasutan dan provokasi yang dilakukan oleh Kit Siang bukan sahaja dari 10 Mei sehingga 13 Mei, bahkan jauh lebih awal dari itu. Kit Siang yang merupakan bekas Setiausaha Akhbar Lee Kuan Yew ketika PAP masih menjadi sebahagian daripada parti politik di Malaysia, telah menyambung usaha Lee Kuan Yew untuk menghapuskan hak keistimewaan Melayu-Bumiputera serta kedudukan Islam di negara ini.

Salah seorang penubuh Persekutuan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina (JIAO ZONG), Lim Lian Geok yang kemudiannya dilucutkan kerakyatan Malaya pada 1964, menjadi denyut nadi perjuangan Kit Siang.

Antara perjuangan Lim Lian Geok yang meninggal dunia pada tahun 1985, adalah menentang semua usaha dalam bidang pelajaran untuk mempertingkatkan penggunaan Bahasa Melayu. Bahkan Lim Lian Geok ini jugalah yang bersungguh-sungguh mendesak agar semua pemastautin Cina di Malaya diberikan taraf kerakyatan walaupun sebahagian besar daripada mereka (pada zamannya) lahir di China dan berhijrah ke Tanah Melayu, termasuklah Lim Lian Geok sendiri yang berhijrah ke Kelang pada tahun 1931.

Bagaimana Kit Siang hendak menafikan pembabitannya dalam mencetuskan rusuhan 13 Mei 1969 jikalau pada sepanjang masa dari zaman dia mula menceburkan diri dalam politik, dia mempersoalkan kedudukan Melayu-Bumiputera dan Islam?

Mudah sungguh Kit Siang cuba melepaskan dirinya daripada bertanggungjawab?

Adakah kemenangannya di Kota Melaka pada 11 Mei 1969, tidak disusuli dengan hasutan-hasutan yang mendesak agar orang Melayu-Bumiputera melepaskan hak mereka yang telah dijamin oleh Perlembagaan semata-mata untuk mematuhi konsep Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP?

Bagaimana pula dengan kempen-kempen, rapat umum, serta ceramah-ceramah dari tahun 1964 sehingga 1969 oleh DAP yang sentiasa menekankan kepada masyarakat Cina bahawa mereka adalah mangsa tekanan, mangsa double-standard, tentang betapa terhutang budinya negara ini dan masyarakat Melayu-Bumiputera kepada Cina dan sebagainya?

Kit Siang dalam kenyataan di blognya menafikan kehadirannya di Kuala Lumpur kerana pada 12 Mei 1969, sebaliknya dia berada di Melaka untuk bersama-sama para penyokongnya meraikan kemenangan dan pada 13 Mei dia berada di Kota Kinabalu serta hanya mendapat tahu tentang tragedi tersebut ketika sedang berucap.

“I believe that the policy followed by the Alliance is not producing or generating a sense of Malaysian consciousness and identity transcending all racial language and cultural differences. I believe that the only formula to build a Malaysian nation is to give every Malaysian regardless of his race, language or culture, a stake in the political economic social and cultural development of the country, where no group feels that it is being discriminated against on racial, cultural, language or religious grounds. It is this philosophy which guided all my public actions and utterances.”

Bayangkanlah kata-kata seperti ini diseru kepada orang awam, terutama sekali kepada masyarakat Cina yang begitu bimbang, kerakyatan mereka tidak akan diluluskan manakala sebahagian daripada mereka sangat bimbang, UMNO dan Melayu-Bumiputera akan merampas kekayaan yang telah mereka perolehi sepanjang berada di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.

Pada ketika yang sama, yang benar-benar tertekan pada waktu itu sama ada dari segi bangsa, bahasa atau budaya, sosial ekonomi dan agama, adalah Melayu-Bumiputera. Sudahlah miskin dan tertekan, orang seperti Kit Siang pula mendesak agar Melayu-Bumiputera terus dimiskinkan dan dipapakan semata-mata untuk memastikan kaumnya hidup senang lenang.

Bagaimana lagi Kit Siang boleh dengan senang hati berputar lidah untuk menafikan pembabitannya dalam tragedi 13 Mei 1969? Walaupun tanpa tubuh badannya, tetapi hasutan yang dilakukan bertahun-tahun sebelum 13 Mei 1969, terus berakar umbi... malah sehingga sekarang apabila ada kalangan penyokong DAP yang begitu mendabik dada, kononnya jikalau tiada orang Cina di negara ini, Malaysia adalah sebuah negara miskin yang tidak bertamadun!!!

No comments: